Header Ads

Czym jest E-bike według EU

Obiecałem trochę generalnych tematów, więc jedziemy.
Nie każdy rower, który ma silnik elektryczny jest E-bikeiem w rozumieniu normy europejskiej EN 15194. W zasadzie wymieniona norma nazywa te pojazdy: EPAC -Electronically Power Assisted Cycles.



Norma określa maksymalną moc silnika: 250W. Jest to niedużo, jeśli myślimy o E-rowerze jako skuterze. Tu jak już wcześniej wspominałem podstawową funkcją silnika elektrycznego jest odciążenie pedałującego, i w tym przypadku moc 250W jest ok jeżeli weźmiemy napięcie maksymalne wg normy czyli 48V.


Większe moce silnika to już kategoria Motorower, więc wszystkie okazy, z większymi silnikami, które się czasem pojawiają na blogu to nie do końca E-bike w rozumieniu normy. 


A co to tak na prawdę oznacza dla użytkownika? To że motorower to już inne przepisy w kodeksie drogowym i teoretycznie nie można nim jeździć po drodze dla rowerów (tzw. ścieżce rowerowej). Więc z większymi silnikami i wszystkimi innymi wynalazkami, które wykraczają poza normę lądujemy na ulicy i pojazd trzeba zarejestrować.

Co jeszcze definiuje nam norma europejska?
Sposób działania silnika, czyli fakt, że rower nie jedzie sam, a silnik wspomaga kierowcę tylko wtedy, gdy ten pedałuje. Co więcej, gdy rower osiągnie prędkość powyżej 25 km/h wspomaganie zanika.

Norma ma za zadanie uregulować rynek producentów, i przede wszystkim dbać o bezpieczeństwo innych użytkowników dróg rowerowych. Te ograniczenia wydają mi się potrzebne, ale nie wiem czy przyznana e-rowerom moc nie jest zbyt mała. Niewiele brakuje, żeby było naprawdę dobrze.
 Na normalnym rowerze jadąc z prędkością 25 km/h szału nie ma i średnia prędkość na moich przejazdach oscylowałaby w okolicach 18 km/h. Teraz (wciąż bez wspomagania) oscyluje w okolicy 22 km/h. Patrząc na swoje potrzeby satysfakcjonowała by mnie prędkość maksymalna ok 35 km/k ale 30 km/h też byłoby nie źle. E-bikea można stuningować ale wtedy niestety łamiemy przepisy.... Mam nadzieje że z czasem jak e-biki staną się bardziej popularne norma zostanie zaktualizowana do realnych potrzeb użytkowników, wciąż strzegąc bezpieczeństwa wszystkich użytkowników DDRów.

Brak komentarzy

Obsługiwane przez usługę Blogger.